خانه حقوق | Khaneye Hoghogh
0

قاچاق ۱۲.۵ میلیارد دلاری کالا در کشور/یک سوم کالا‌ها کشف می‌شوند

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح کرد؛

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سردار علی مویدی عصر چهارشنبه در چهارمین جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه بر قاچاق کالا و ارز استان تهران که با حضور علیرضا فخاری استاندار تهران، علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران، محسن نایبی معاون امنیتی استاندار، محمد علی‌مهری معاون اقتصادی استاندار و دیگر مسئولان برگزار شد با اشاره به اینکه فلسفه حضور ما در این جلسات استفاده بهینه از نظرات کارشناسی مدیران می‌باشد، اظهار داشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متشکل از ۳۲ دستگاه است که چهار وظیفه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر عهده ستاد می‌باشد.

وی افزود: مرجع مشخص کردن آمار قاچاق، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و کالا‌های کشف شده در اختیار سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی قرار می‌گیرد که این سازمان با نگهداری، پالایش و توزیع در جهت حفظ سرمایه‌های مردم عمل می‌کند، البته با توجه به اینکه میزان و حجم قاچاق با ساختار این سازمان متناسب نیست، سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی در وظایف خود موفق نبود.

مویدی با بیان اینکه ۱۲.۵ میلیارد دلار کالا در کشور قاچاق می‌شود و فقط یک سوم از این کالا‌ها کشف می‌شود، افزود: تجارت کشور مطابق با همه قوانین بین‌الملل انجام نمی‌شود و دلیل آن هم شرایط سیاسی و اقتصادی کشور است، به این دلیل بخشی از تجارت در قالب اقتصاد پنهان و قاچاق صورت می‌گیرد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: ساماندهی حوزه سامانه‌ها اهمیت زیادی دارد و باید با نگاه پیشگیرانه قوانین و مقررات بروز شده که این امر با اشراف و حوزه تولید و تجارت رخ می‌دهد، چنانکه طی ۲ سال گذشته با راه‌اندازی سامانه‌های کنترل قاچاق، ۱۴ میلیارد لیتر سوخت صرفه‌جویی شده است.

مویدی سپس گفت: رصد زنجیره کالا و شناسنامه‌دار کردن کالا‌ها در قالب سامانه‌ها در راستای جلوگیری از قاچاق اهمیت زیادی دارد و انتظار از مدیران استان تهران به جهت جایگاه استان به عنوان ام القرای جهان اسلام زیاد است و در امر مبارزه با قاچاق از حوزه پیشگیری تا مقابله باید حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند.

وی در بخش دیگری از جلسه افزود: مقرر شده استعلام هویت دارو، تجهیزات پزشکی و مکمل‌ها از سامانه تیتک و سایر اقلام بهداشتی و خوراکی در سامانه جامع تجارت انجام شود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: برای جلوگیری و کنترل قاچاق سوخت کنترل و رصد بارنامه‌ها و کنترل ناوگان‌های حمل سوخت و همچنین اتصال نیروگاه‌های استان به خطوط لوله اهمیت زیادی دارد که باید پیگیری شود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *