خانه حقوق | Khaneye Hoghogh
0

برخورد با قاچاق اولویت دولت سیزدهم نیست/ فشار قاچاق ما را مجبور کرد به رهبری نامه بنویسیم

مجید افتخاری، عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در گفت‌وگو با گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، پیرامون وضعیت قاچاق پوشاک گفت: شبکه توزیع جز ارکان اصلی حرکت موتور تولید کشور است به عبارتی وضعیت مناسب توزیع کالا منجر به رونق تولید می‌شود؛ در حال حاضر دغدغه بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان پوشاک، شبکه توزیع آن است؛ زیرا سهم قابل‌توجهی از بازار فعلی پوشاک در اختیار سیستم قاچاق کالا قرار دارد.

افتخاری عنوان کرد: بعد از برخورد‌های صورت‌گرفته با قاچاق پوشاک در سال‌های ۹۷-۹۸، جان تازه‌ای به بدنه تولید کشور وارد شد، اما پس از آن متولیان مقابله با قاچاق کالا به بهانه‌های مختلف اعم از مسائل امنیتی و عدم امکان تشخیص کالای قاچاق از غیرقاچاق به این موضوع ورود نکردند و تاکنون مسئله برخورد در سطح عرضه بدون تغییر باقی مانده و حتی از اولویت نیز خارج شده؛ این درحالی است که سونامی قاچاق به سمت کشور حرکت کرده و وضعیت قاچاق پوشاک روزبه‌روز درحال شدت گرفتن است.

وی تصریح کرد: در شرایط پیش‌آمده باتوجه‌به اتفاقات اخیر، عدم برخورد قاطع با مسئله قاچاق و بی‌توجهی به توسعه‌یافتن اشکال و روند‌های قاچاق، تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است؛ از همین رو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران به نمایندگی از تولیدکنندگان پوشاک نامه‌ای مبنی بر اینکه وضعیت فعلی صدمات بسیار شدیدی را به بدنه تولید وارد کرده به مقام معظم رهبری به‌عنوان نفر اول حاکمیت ارسال کردند.

به نظر می‎‌رسد دولت سیزدهم برنامه‌ای برای مبارزه با قاچاق ندارد
عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با انتقاد از اینکه از ابتدای دولت فعلی مسئله برخورد با قاچاق پوشاک جز اولویت‌های نخست مسؤولان نبوده گفت: عملاً دولت، پوشاک را از اولویت‌های مبارزه با قاچاق کنار گذاشته و مقابله با قاچاق پوشاک به‌عنوان اولویت پنجم مطرح شده بود.

افتخاری با ابراز تأسف بابت قاچاق کالا در کشور افزود: البته شاید مسؤولان دولتی باتوجه‌به مشورت‌های غلطی مانند اینکه مسئله پوشاک اولویت نداشته یا حجم قاچاق پوشاک بالا نیست یا حتی به دلیل کرونا یا افزایش نرخ ارز قاچاق پوشاک کمتر خواهد شد اولویت‌های مقابله با قاچاق کالا را تنظیم کردند اما به طور مکرر اعلام شده که کرونا و افزایش نرخ ارز کمکی به کاهش قاچاق پوشاک نمی‌کند چراکه حتی در همان بازه زمانی مربوط به افزایش نرخ ارز و شیوع کرونا یعنی سال ۹۹، طبق داده‌های آماری، میزان قاچاق کالا در این گروه کالایی روبه‌افزایش بود.

نامه به مقام معظم رهبری
بنا براین گزارش بر اساس اعلام بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک، بازار این گروه کالایی مهم در کشور کاملاً رها شده و متخلفان با آسودگی خاطر به فعالیت‌های آسیب‌زننده خود ادامه می‌دهند. علی‌رغم اعلام چندباره اتحادیه پوشاک در خصوص افزایش سهم قاچاق و کم‌رونق شدن بازار داخلی، اما هنوز اقدام قابل‌توجهی در مسیر مقابله با قاچاق پوشاک در سطح عرضه انجام نشده است.

از همین رو، اتحادیه پوشاک این بار در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری موضوع مقابله با قاچاق در سطح عرضه را مورد تأکید قرار داده و توضیحاتی دررابطه‌با سهولت قاچاق پوشاک و سایر کالا‌ها به کشور از طرق مختلف باتوجه‌به گستردگی مرز‌ها و فقدان گلوگاه‌های مقابله‌ای مطرح کرده و مؤثرترین شیوه مقابله با آن را برخورد در سطح عرضه معرفی کرده است.

تولیدکنندگان پوشاک در این نامه ضمن اشاره به گستردگی قاچاق این گروه کالایی، ارزش حدودی قاچاق آن را حدوداً ۳.۵ میلیارد دلار یعنی بیش از ۳۵ درصد از حجم بازار پوشاک عنوان کردند و معتقدند متولیان این حوزه درصدد پنهان‌سازی آمار قاچاق این گروه کالایی هستند.

باتوجه‌به نزدیک‌شدن به پایان سال، تولیدکنندگان پوشاک با تأکید بر ضرورت تکرار تجربه مؤثر کاهش آمار قاچاق پوشاک با مقابله با آن در سطح عرضه قصد دارند به چرخ تولید کشور رونق بیشتری داده و بازار را اندک‌اندک از چنگال پدیده قاچاق خارج کنند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *