خانه حقوق | Khaneye Hoghogh
0

کد کارگاهی

چرا باید کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی بگیریم؟!

فرزانه علی جانی؛ وکیل پایه یک دادگستری
مطابق قانون بیمه تامین اجتماعی؛ طی کردن مراحل دریافت کد کارگاهی مذکور برای هر شرکتی که حوزه فعالیت آن تجاری بوده و دارای چندین کارمند و یا کارگر می باشد، اجباریست. به عبارت دیگر از وظایف اولیه هر کارفرمایی بیمه کردن کارمندان و کارگران مجموعه خود و تشکیل پرونده مربوطه در سازمان تامین اجتماعی می باشد.
لذا کارفرمای محترم برای تشکیل پرونده می بایست به نزدیکترین شعبه سازمان تامین اجتماعی بر اساس محل اقامتگاه قانونی شرکت خود مراجعه کند و پس از طی کردن مراحل ، کد کارگاهی را دریافت بنماید.
سوال اصلی این است که مراحل دریافت کد کارگاهی چیست؟
چگونه باید تشکیل پرونده داد؟
چه مدارکی برای تشکیل پرونده مورد نیاز است؟

کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی چیست؟

کد کارگاهی سازمان تأمین اجتماعی یک شماره ۱۰ رقمی می باشد. این کد برای هر کارفرمایی که پرونده ای در سازمان تامین اجتماعی تشکیل دهد مختص به اوست. به اینصورت که:
سه رقم اول از سمت چپ: بیانگر شعبه بیمه
رقم ۴ تا ۷: بیانگر نوع شغل و فعالیت کارفرما
۴ رقم آخر: بیانگر شماره پرونده موجود در سازمان بیمه تامین اجتماعی
توجه به این نکته ضروریست که کارفرما باید برای طی کردن مراحل دریافت این کد به نزدیک‌ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی بر اساس اقامتگاه قانونی خود مراجعه نماید و بعد از تشکیل پرونده به همراه مدارک لازم باید به واحد بازرسی و تکمیل فرم رفته تا بازرس مربوطه بعد از بررسی مدارک ظرف مدت ۷ الی ۱۵ روز کاری به محل شرکت بصورت اتفاقی و بدون اطلاع قبلی مراجعه می نماید و تعداد افراد حاضر در شرکت را طی صورتجلسه به سازمان مربوطه گزارش و سپس مراحل دریافت کد کارگاهی توسط کارشناس مربوطه آغاز می گردد.

به همراه داشتن چه مدارکی برای دریافت کد کارگاهی لازم است؟
دریافت کد کارگاهی بر اساس نوع کارفرما (حقیقی یا حقوقی) متفاوت است.

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

۱. اشخاص حقوقی که شرکت تاسیس نموده اند؛ باید مدارک زیر را برای دریافت کد کارگاهی به شعبه سازمان تأمین اجتماعی تحویل دهند:

الف) نامه اعلام تاسیس شرکت

ب) اصل و تصویر آگهی تاسیس شرکت در روزنامه

ج) اصل و تصویر سند مالکیت شرکت یا اجاره‌نامه

د) تکمیل فرم نشان‌دهنده نمونه امضا صاحبان امضا شرکت

ه) پروانه تاسیس شرکت

خ) اصل و تصویر اظهارنامه شرکت یا موافقت اصولی

پ) شناسه و کد ملی اشخاص حقوقی

ی) نامه درخواست دریافت کد کارگاهی در سربرگ شرکت

و) تصویر قبض تلفن

ن) تاییدیه کد پستی

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی (کارفرمایان)

در این مرحله کارفرمایان به دو گروه تقسیم می‌شوند: کارفرمایانی که دارای پروانه تأسیس (با اجازه کار) می باشند
و کارفرمایانی که پروانه تاسیس ندارند.

مدارک مورد نیاز برای کارفرمایان دارای پروانه تاسیس:

الف) اصل و تصویر جواز کسب‌وکار

ب) اصل و تصویر پروانه تاسیس

ج)  تصویر سند مالکیت به همراه اصل آن، سرقفلی یا اجاره‌نامه

ه) اصل و تصویر مدارک شراکت

خ) اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی کارفرما

د)  کپی شناسنامه کارت ملی مالک به همراه اصل آن

ن) حکم قضایی در خصوص مالکیت یا اجاره کارگاه

پ) تأییدیه اتحادیه

م) تکمیل فرم

ک) قبوض آب، برق و تلفن

ل) تاییدیه کد پستی

مدارک مورد نیاز برای کارفرمایان بدون پروانه تاسیس:

الف) اصل اجاره‌نامه

ب) اصل سند مالکیت

ج) حکم قضایی در خصوص مالکیت یا اجاره کارگاه

د) اصل شراکت‌نامه عادی یا محضری

ه) وکالت‌نامه بلاعزل

خ) گزارش بازرسی

ک) تأییدیه اتحادیه

م) قبوض آب، برق و تلفن

مراحل گرفتن کد کارگاهی

بعد از اینکه مدارک بیان شده نزد کارشناس مربوطه کامل کردید و پس از تایید مدارک و تحویل به قسمت بازرسی ؛ یک بازرس در طی ۷ الی ۱۵ روز کاری در محل شرکت و بررسی افراد حاضر در شرکت اعزام می شود. پس از گزارش بازرس می بایست مجددا به شعبه بیمه مذکور مراجعه و تایید نهایی کد کارگاهی در اختیار شما قرار می گیرد. که پس از دریافت کد کارگاهی رد کردن لیست بیمه کارمندان و یا کارگران باید از طریق سایت eservis.tamin.ir انجام بپذیرد.
به هر کارمند یا کارگر ، شماره بیمه ۸ رقمی داده می‌شود و کارفرما فهرست بیمه را بر اساس شماره‌های داده شده به شعبه ارسال می‌کند.

نکات کاربردی:

لازم به ذکر است در تمامی این مراحل چناچه شخص کارفرما و یا هیات مدیره امکان حضور برای تشکیل پرونده و دریافت کد کارگاهی نداشته باشند می توانند به یک وکیل دادگستری و یا یک شخص مورد اعتماد وکالت مدنی و یا وکالت دادگستری اعطا نمایند.

اولین لیست بیمه کارگران و کارمندان به همراه کپی برابر با اصل مدارک شناسایی آنان باید توسط کارفرما یا وکیل وی به شرکت بیمه تحویل داده شود.
پس از آن ماهانه این اقدام می بایست صورت پذیرد.
هر نوع تغییر در محل اقامتگاه قانونی و یا انتقال کارگاه به شخص دیگر و یا تغییرات در شرکت باید به شعبه تامین اجتماعی مربوطه اعلام و یا در روزنامه رسمی منتشر گردد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *