خانه حقوق | Khaneye Hoghogh
0

مراحل تاسیس آژانس املاک در ایران

آژانس‌های املاک یا مشاورین املاک در کشور ما از جمله شغل های پردرآمد محسوب می‌شوند. به همین خاطر، افراد زیادی هستند که تمایل به اشتغال در این حوزه دارند امّا اطلاعات کافی در مورد این شغل و نحوه‌ی تأسیس یک آژانس املاک ندارند.

آژانس املاک در ایران

تاسیس آژانس املاک در 3 مرحله

مرحله اول انتخاب محل مناسب

اولین مرحله و قدم برای تاسیس آژانس املاک اجاره یا خرید محل مناسب است. محلی که البته باید شرایطی داشته باشد که هم در آیین نامه اتحادیه مشاوران املاک آمده و هم برخی از آن‌ها برای موفقیت در شغل مشاور املاک ضروری است.

• محل انتخاب شده حتما باید مساحتی بیش از ۱۲ مترمربع داشته باشد. این حداقل مساحتی است که توسط اتحادیه مشاوران املاک تعیین شده است.

• آشنایی با منطقه و نواحی مرتبط با آن

• دید مناسب از خیابان و استفاده از المان‌های مرتبط

• انتخاب دفتری در طبقه اول گزینه بهتری برای مشاوران املاک است

• حدالمقدور منطقه‌ای را انتخاب کنید که دفتر مشاور املاک نداشته باشد یا تعداد آن کم باشد

مرحله دوم دریافت پروانه تخصصی آژانس املاک

شاید به نظر برسد شغل مشاور املاک نیاز به مهارت خاصی ندارد و مشاور املاک فقط باید دارای فن بیان باشد تا خریدار را مجاب به خریدن ملک کند. اما اینطور نیست چراکه مشاورین املاک برای راه‌اندازی آژانس املاک باید دوره‌های تخصصی را بگذرانند و پروانه تخصصی آژانس املاک که توسط اتحادیه مشاوران املاک صادر می‌شود را دریافت کنند. شرایط دریافت پروانه تخصصی عبارتند از؛

• متقاضی دریافت پروانه تخصصی آژانس املاک باید حداقل مدرک دیپلم داشته باشد.

• شرط تاهل ضروری است.

• متقاضی دریافت پروانه تخصصی آژانس املاک باید در دوره‌های آموزشی به مدت ۶ ماه شرکت کند. این دوره‌ها توسط آموزشگاه‌های مورد اعتماد اتحادیه مشاوران املاک برگزار می‌شود.

• دوره کارآموزی ۴۵ ساعته متقاضیان راه‌اندازی آژانس املاک در بنگاه املاک شرط دیگر دریافت پروانه تخصصی آژانس املاک است.

مرحله سوم دریافت جواز آژانس یا پروانه کسب

مرحله آخر راه‌اندازی آژانس مشاوره املاک دریافت جواز آژانس یا پروانه کسب است. مرحله‌ای که از دو مرحله پیشین کمی طولانی تر است. در این مرحله متقاضی راه‌اندازی آژانس املاک باید در سایت اتحادیه آژانس املاک ثبت‌ ‌نام کرده و کد رهگیری دریافت کند.

این مرحله خود دارای پنج بخش است.

قدم اول

• ارائه درخواست کتبی توسط متقاضی

• ثبت درخواست جواز آژانس املاک در سایت اتحادیه آژانس املاک

• بازدید از محل تعیین شده توسط متقاضی و ارائه نظر توسط کارشناسان اتحادیه

• بررسی درخواست در هیئت مدیره اتحادیه و پاسخ کتبی به متقاضی

• اگر هیئت‌ مدیره با درخواست متقاضی موافقت کرد، قدم دوم آغاز می‌شود

قدم دوم

• ارائه سند قطعی مالکیت محل تعیین شده توسط متقاضی یا ارائه اجاره نامه رسمی

• ارائه مبایعه نامه توسط متقاضی

• ارائه حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره

• رسید پرداخت اجاره

• ارائه قرارداد اجاره محل کسب با ادارات و سازمان‌های دولتی، نهادها، شهرداری، شرکت‌های تعاونی مسکن و شرکت‌های خاص صنفی، شرکت‌های تحت پوشش سازمان‌های دولتی و نهادها

دراین مرحله متقاضی راه‌اندازی آژانس املاک باید مدارک لازم در حوزه نظام وظیفه عمومی را به اتحادیه تسلیم کند. از جمله؛ ارائه کارت پایان خدمت سربازی، گواهی معافیت دائم، گواهی اشتغال به تحصیل، گواهی معتبر مبنی برداشتن معافیت پزشکی از حوزه نظام‌ وظیفه، دفترچه آماده ‌به‌ خدمت بدون مهر غیبت در مدت اعتبار آن.

در ادامه قدم دوم متقاضی باید مدارک کامل‌تری از خود برای دریافت جواز تسلیم اتحادیه کند. این مدارک عبارت اند از: اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی ( دو برگ پشت و رو)، اصل و تصویر گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر برای اتباع خارجی، تأییدیه کد پستی از سوی اداره پست منطقه، کپی مدرک تحصیلی که حداقل مدرک معتبر در حد خواندن و نوشتن است. (به‌استثنای متقاضیانی که بالای ۵۰ سال سن دارند)، ۱2 قطعه عکس پرسنلی جدید ۴*۳.

در مرحله نهایی قدم دوم، متقاضی باید هزینه دریافت جواز را پرداخت کند. این هزینه‌ها عبارتند از؛ مبلغی معادل با ۵ برابر حق عضویت اتحادیه مشاورین املاک که بر اساس سال اول محاسبه می‌شود، به‌طوری‌که از ۳۰۰ هزار تومان کمتر نباشد و پرداخت فیش ۳ هزار تومانی به شماره‌حساب ۲۱۷۳۳۰۰۸ (خزانه کشور)

قدم سوم

برای دریافت جواز راه‌اندازی آژانس املاک نه تنها به نظر اتحادیه نیاز است، بلکه نیروی انتظامی و اداره اماکن نیز باید با آن موافقت کنند. به همین دلیل، متقاضی باید مدارک زیر را را به اداره اماکن ارائه کند.

• گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر متقاضی

• گواهی عدم سوء پیشینه کیفری متقاضی

• موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی مبنی بر صلاحیت متقاضی و ملک موردنظر برای تأسیس آژانس املاک

• گواهی گذراندن دوره آموزش (حداقل ۱۰ ساعت) از موسسه آموزشی معتبر، متقاضیان با بیش از ۷۰ سال سن از گذراندن دوره‌های آموزشی معاف‌اند اما در صورت داشتن مباشر باید وی را برای آموزش معرفی کنند. لازم به ذکر است متقاضیان پروانه کسب موقت از گذراندن دوره‌های آموزشی معاف می باشند

• گواهی اداره امور مالیاتی ذی‌ربط مبنی بر تشکیل پرونده یا پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده

• اختصاص کد شناسه ده‌رقمی و الصاق آن به پروانه کسب

• اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ده‌رقم

قدم چهارم

ارائه مدارک به اداره اماکن آخرین مرحله عملی متقاضی است. بعد از آن متقاضی باید منتظر نظر اتحادیه باشد. ارائه جواز با امضای شخص رئیس اتحادیه رسمیت پیدا می‌کند. در این مرحله رئیس اتحادیه راسا به بررسی مدارک ارائه شده می‌پردازد و در صورت موافقت و کامل بودن همه جوانب، آن را امضا می‌کند.

قدم پنجم

ارائه جواز به متقاضی و موافقت با راه‌اندازی آژانس املاک توسط وی.

با دریافت پروانه کسب، شما وارد کسب و کاری جدید می‌شوید، کسب و کاری که برای موفقیت در آن باید خود را با شرایط و تغییرات محیط تطبیق دهید و با استفاده از علم روز خود را از دیگران متمایز کنید.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *