خانه حقوق | Khaneye Hoghogh
0

مدعیان حقوق بشر ببینند جمهوری اسلامی با زندانیان چگونه رفتار می‌کند

معاون اول قوه قضاییه گفت: در زندان‌های ما باز است و کسانی که مدعی حقوق بشرند، بیایند و ببینند که جمهوری اسلامی ایران با زندانیان اعم از زندانیان سیاسی و عادی چگونه رفتار می‌کند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام محمد مصدق در اولین جشنواره “تجلیل از کارکنان ساعی زندان‌های سراسر کشور” که با حضور مسئولین قضایی و اجرایی کشور در قالب جشنواره «شهید لاجوردی» در مجموعه فرهنگی ورزشی غدیر برگزار شد، گفت:  خدمت کردن در سازمان زندان ها، افتخاری برای آن فرد است و جزو سخت ترین شغل هایی است که در دنیا مطرح است و کار سختی را دارند.

وی درباره اصلاح مجرمان گفت: سخن از اصلاح مجرمان مربوط به فلسفه مجازات است که در طول تاریخ، نگرش‌های متعددی راجع به آن مطرح است و امروز هم به عنوان کیفرشناسی راجع به آن بحث می کنند.

معاون اول قوه قضاییه با طرح این سوال که چرا فردی را زندانی می کنیم؟ گفت: اساسا اجرای مجازات، حسن ذاتی دارد، صرف نظر از  اینکه کسی متنبه شود یا نه؟ بازدارنده است یا خیر؟ دیدگاه مکتب اسلام راجع به اصلاح مجرمان،  دیدگاه جامعی است و هدف از مجازات مجرمان را  بازاجتماعی کردن مجرم و اماده کردن او برای یک زندگی سالم و عبرت گرفتن او و … می داند.  

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران، مسئولان زندان‌ها در این مسیر قدم برمی دارند و مهم رویکرد است و بحمدالله رویکرد مدیران این است.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه  از تلاش‌ها و اقدامات محمدی رییس سازمان زندان ها تشکر کرد.

مصدق با تاکید براینکه در زندان‌های ما باز است، گفت:  کسانی که مدعی حقوق بشرند، بیایند و ببینند که جمهوری اسلامی ایران با زندانیان اعم از زندانیان سیاسی و عادی چگونه رفتار می‌کند و این افتخاری برای جمهوری اسلامی است.  جز تعداد اندکی که گاهی وقتها سرو صدا می کنند، امروز افرادی که در زندان هستند را بیایید و ببینید.

وی ادامه داد: ما آمادگی داریم همه کسانی که مدعی حمایت از حقوق بشرند،  زندان‌های ایران را ببینند که چگونه با زندانیان رفتار می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه افزود: بحمدالله زندانیان جدیدالورود و بازداشت‌های کوتاه مدت کاهش یافته است.

وی افزود: بر اساس سند تحول قضایی موضوع اصلاح مجرمان به عنوان ماموریت ششم در سند تحول قضایی در نظر گرفته شده است و در این مسیر برنامه‌های فرهنگی شما و  برنامه های اشتغال باید سرلوحه قرار بگیرد و  در مسیر عملیاتی کردن سند تحول قضایی، نظام حرفه آموزی و اشتغال در زندان باید متحول شود و به صورت جهشی باید حرکت کنیم. همچنین استفاده از مشارکت‌های مردمی و برجسته کردن اداره تعاون زندانیان در امر اشتغال باید به عنوان یک برنامه مهم مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: طبق گزارش ها میزان اشتغال در فروردین امسال نسبت به سال گذشته ۱۰۹ درصد افزایش پیدا کرده است و این افتخاری برای سازمان زندان هاست و اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد و  خرداد ماه نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد اشتغال افزایش پیدا کرده و همچنین بر اساس آمار، میزان پرداختی به زندانیان در سه ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته سه برابر افزایش پیدا کرده که این بسیار خوب و مطلوب است.

 وی ادامه داد: همچنین تعداد زندانیان زندان باز افزایش پیدا کرده که همواره مورد تاکید است.  وقتی گفته می‌شود که زندانیان از نهادهای ارفاقی از جمله آزادی مشروط و تعلیق مجازات استفاده می کنند، هدف این نیست که افراد شرور از این نهادهای ارفاقی استفاده کنند و به هیچ وجه  قانون اجازه نمی دهد و این نکته را نباید فراموش کرد که ما تعداد اندکی از زندانیان داریم که آدم‌های شرور هستند و آنها بسیار اندک اند و  درصد بالایی از زندانیان ما به خاطر یک لغزشی در زندان هستند که زمینه آزادی آنها باید فراهم شود.

وی افزود: قانون همین نهادهای ارفاقی را برای ما گذاشته است  وگرنه افرادی که آسایش مردم را به هم میزنند و کسانی که امروز می‌خواهند امنیت نظام را مورد خدشه قرار دهند و آسایش مردم را از آنها بگیرند با موبایل قاپی و کیف قاپی،  نظام قضایی در برابر این ها به جد ایستاده و حتماً با آنها مبارزه می کند.  با این مجرمان خشن که فیلم‌های آنها در جامعه منتشر می‌شود و قلوب مردم را جری می‌کند، حتماً باید  مبارزه قاطع کرد.

وی افزود: تعداد رسیدگی‌های الکترونیکی دادرسی و تعداد ملاقات‌های تصویری الکترونیکی و  تعداد زندانیان تحت مراقبت الکترونیکی افزایش پیدا کرده که یکی از برنامه‌های قوه قضاییه است و انتظار داریم از رئیس سازمان زندان‌ها تعامل بسیار خوبی با بنیاد تعاون برقرار کنند که خودشان عضو هیئت مدیره آنجا هستند.

وی افزود: امیدواریم تا پایان سال به طور میانگین میزان اشتغال نسبت به سال قبل ۵۰ درصد رشد پیدا کند.

مصدق در پایان گفت: باید زمینه را فراهم کنیم تا زندانی بعد از آن که از زندان آزاد شد،  از او و  خانواده اش مراقبت کنیم تا مسیر زندگی او متحول شود و در اجتماع جایگاه خودش را پیدا کند تا  شاهد تکرار جرم نباشیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *