خانه حقوق | Khaneye Hoghogh
0

فراخوان مقاله برای همایش سالانه انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد با عنوان «مسئولیت سازمان ملل متحد در بحران های منطقه ای» – دی ۱۴۰۰

تصویر پیدا نشد !

مقدمه

بحران ها یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر سیاست بین الملل هستند. بررسی های تاریخی نشانگر آن است که ظهور، جریان، آثار و عواقب بحران ها می توانند تهدیدهای بالقوه و بالفعلی را برای صلح و امنیت جهانی به بار آورند.

در دهه های اخیر با عنایت به عوامل مهمی مانند تغییرات در سیاست قدرت های بزرگ در جهت عدم تمایل برای رویارویی مستقیم، فزونی اهمیت راهبردی برخی مناطق جهان به ویژه در خاورمیانه، اوراسیا و آفریقا، ظهور بازیگران جدید در عرصۀ بین المللی، ضعف حکمرانی در عمده کشورهای این مناطق و دیگر مولفه ها، شاهد بروز و تداوم بیشتر بحران های منطقه ای با ابعاد وسیع انسانی می باشیم.

با شکل گیری، وقوع و گسترش این گونه بحران ها و با در نظر گرفتن پیچیدگی ها و ابهام در مفهوم، ماهیت و ریشه های آنها از منظر تاریخی و سیاسی شاهد هستیم که بازیگران نظام بین الملل، دولت ها، سازمان های بین المللی و سازمان های منطقه ای با عنایت به اهمیت کم و بیشِ ماهیت و شرایط آنها، انگیزه های متفاوت و بر اساس منافع و امکانات خود، جهت گیری، تصمیم گیری، مداخله، و اقدامات اجرایی مختلفی را اتخاذ می نمایند که از ابعاد گوناگون قابل تامل و تحلیل است.

سازمان ملل متحد به عنوان مهم ترین نهاد متولی حفظ صلح و امنیت بین المللی در جهان، با توجه به نقش و جایگاه خود و به دلیل بهره مندی از ساز و کارهای مقتضی و ظرفیت های شناخته شده برای حل اختلافات و مدیریت بحران ها که در اختیار دارد و علی رغم محدودیت ها، همواره ایفای مسئولیت بر مبنای منشور را برای مواجهه با این بحران ها مدنظر داشته و نیز از این نهاد بین المللی مورد انتظار بوده و می باشد که اقدامات موثری را ترتیب دهد.

مطالعه، بررسی و تحلیل مسئولیت سازمان ملل متحد در بحران های منطقه ای برای پیشگیری از وقوع بحران، حل و فصل مسالمت آمیز، و همچنین دیگر اقدامات اجرایی، حتی پس از خاتمۀ بحران برای فراهم کردن بستر مناسب برای زندگی مردم متأثر از آثار مخرب مخاصمات مسلحانه و سایر بحران ها از اهمیت برخوردار است. در این راستا، باتوجه به تمهیدات پیش بینی شده در فصل های هفتم و هشتم منشور ملل متحد که کاربرد ابزار قهری و نیز همکاری سازمان های منطقه ای را برای حفظ صلح و امنیت بین المللی با سازمان ملل مطرح می کند، انجام این مسئولیت می باید مورد مداقه قرار گیرد.

نظر به مقدمۀ فوق، انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد در راستای تحقق اهداف اساسنامه، همایش سالانۀ خود در سال ۱۴۰۰ را پیرامون این موضوع مهم و با عنوان «مسئولیت سازمان ملل متحد در بحران های منطقه ای» برگزار می نماید.

 

محورهای اصلی همایش

عمده محورهای همایش به قرار زیر است:

۱. سازمان ملل متحد و پیشینۀ تاریخی مواجهه با بحران های منطقه ای با تأکید بر شورای امنیت؛

۲. سازمان ملل متحد و همکاری با سازمان های منطقه ای (تحلیل فصل هشتم منشور)؛

۳. ارزیابی کارایی عملیات های اجرایی و صلح سازمان ملل متحد در بحران های منطقه ای؛

۴. سازمان ملل متحد و پیشگیری از بحران ها؛

۵. سازمان ملل متحد و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات منطقه ای؛

۶. دکترین مسئولیت حمایت و بحران های منطقه ای؛ بررسی ابعاد مختلف سیاسی و حقوقی؛

۷. سازمان ملل متحد، بحران های منطقه ای و بازیگران غیردولت؛

۸. سازمان ملل متحد و نقش سازمان های امدادرسان در بحران های منطقه ای؛

۹. دبیرکل سازمان ملل متحد و حل و فصل بحران های منطقه ای؛

۱۰. بررسی نمونه های موردی از بحران های منطقه ای و تحلیل مسئولیت سازمان ملل متحد (فلسطین، افغانستان، سوریه، یمن و …).

 

برگزارکنندگان همایش از شما دانش پژوهان گرامی دعوت به عمل می آورند تا با ارائه مقاله در یکی از محورها و با توجه و نه محدود به نمونه های پدیدارها، مفاهیم و طرز رفتار های اشاره شده، بر غنای این همایش بیافزایید. مقالات ارسالی می باید از کیفیت علمی – پژوهشی برخوردار باشند (همایش با ثبت در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از مجوز علمی برخوردار خواهد بود). انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد بر اساس رویۀ خود، مقالات پذیرفته شده را در کتاب مجموعه مقالات این همایش منتشر خواهد کرد.

با عنایت به انتشار دوفصلنامه انگلیسی زبان انجمن با عنوان Iranian Review for UN Studies   با درجۀ علمی پژوهشی، مقالات ارزشمند ارائه شده که انعکاسی از نگاه ایرانی و یا مرتبط به موضوعات ایران باشند، پس از داوری مجدد متن انگلیسی، امکان چاپ در نشریه را خواهند داشت.

 

تقویم همایش:

مهلت ارسال خلاصۀ مقاله: تا ۱۵ دی ۱۴۰۰

اعلام نتیجۀ بررسی خلاصه ها: ۳۰ دی ۱۴۰۰

ارسال اصل مقاله هایی که خلاصۀ آنها پذیرفته شده است: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

تاریخ برگزاری همایش: اسفند ۱۴۰۰

 

اصول نگارش مقاله برای همایش سالیانه انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد

 از استادان و پژوهشگران گرامی خواهشمند است مقاله های ارسالی خود را مطابق با شرایط ذیل تهیه و ارسال نمایند:

  • مقاله ارسال شده باید حاوی مطالب جدید در حوزۀ محورهای ارائه شده در همایش باشد و پیش از این به صورت جزئی یا کلی در جای دیگری ارائه و یا منتشر نشده باشد؛
  • مسئولیت محتوای علمی مقاله و حفظ حقوق مؤلفان، مترجمان و … بر عهدۀ نویسنده یا نویسندگان است؛
  • فونت مورد استفاده برای خلاصه و اصل مقالات باید B Zar با اندازۀ ۱۴ باشد. خلاصۀ مقاله باید حداکثر در ۲۰۰ کلمه همراه با واژگان کلیدی ارائه گردد و حجم اصل مقاله باید بین پنج تا ده هزار واژه باشد؛
  • شیوۀ ارجاع دهی در مقاله ها به شکل زیرنویس و به ترتیب زیر است:

کتاب: نام و نام خانوادگی، عنوان کتاب، نوبت چاپ، مکان: انتشارات، سال چاپ، صفحه یا صفحات.

مقاله: نام و نام خانوادگی، عنوان مقاله، نام نشریه، مشخصات نشریه (شماره، سال چاپ و …)، صفحه یا صفحات.

 

توجه!

لطفاً خلاصۀ مقاله و در صورت پذیرفته شدن، اصل مقاله را مطابق با مهلت های اعلام شده به آدرس پست الکترونیک  iauns.ir.2011@gmail.com  ارسال نمایید و از طریق شماره همراه ۰۹۱۲۸۱۲۸۴۷۸ از دریافت مقالۀ خود اطمینان حاصل نمایید.

 

 

اشتراک گذاری:

فراخوان یادداشت فارسی برای وبلاگ تخصصی حقوق داوری و میانجیگری برای سال ۱۴۰۰

فراخوان مقاله برای سمپوزیوم برخط «وزرش، حقوق بین الملل و المپیک توکیو» _ مرداد ۱۴۰۰

فراخوان مقاله – یادداشت برای تالار گفتگوی انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد برای سال ۱۴۰۰

verification

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *