خانه حقوق | Khaneye Hoghogh
0

طفره رئیس شورای امنیت از پاسخ به سوالی درباره فلسطین و اوکراین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «پدرو کمیساریو آلفونسو» رئیس دوره‌ای شورای امنیت و سفیر موزامبیک در سازمان ملل از پاسخِ شفاف به سوال خبرنگار روزنامه القدس العربی در خصوص رویکرد دوگانه جامعه بین‌الملل در قبال فلسطین در مقایسه با اوکراین طفره رفت.

به نوشته «القدس العربی»، خبرنگار این روزنامه از او درباره تجربه کشور‌ها در مقاومت در مقابل استعمارگر سوال پرسید و گفت: کسانی که در مقابل استعمار در کشورشان می‌ایستند، در چشم مردمشان قهرمان هستند. آیا این طور نیست؟ این امر اکنون در اوکراین نیز صدق کرده و کسانی که در مقابل روسیه مقاومت می‌کنند، قهرمانند؛ اما تنها در مورد فلسطین، موضوع فرق می‌کند؟ کسانی که در مقابل اشغالگر اسرائیلی مقاومت می‌کنند؛ تروریست هستند؟ زمانی که اسرائیل منازل را بر سر صاحبانش ویران می‌کند، بمباران می‌کند، کودکان را می‌کشد، زیرساخت‌ها را ویران می‌کند، این کار در چارچوب «دفاع از خود» می‌گنجد؟ آیا نفاق بین‌المللی بزرگتری از این وجود دارد؟

آلفونسو در پاسخ گفت: حل نشدن مسائل مربوط به اوکراین و فلسطین بر اعتبار سازمان ملل و بویژه شورای امنیت تأثیری نداشته است، اما این نشان‌دهنده دنیای پیچیده کشور‌های عضو است.

سفیر موزامبیک در سازمان ملل، درباره موضع کشورش در خصوص راه حل دو کشوری برای فلسطین در شورای امنیت از زمان پیوستن به این شورا در سال جاری، گفت که کشورش از راه حل دوکشوری حمایت می‌کند؛ «کشور فلسطین و کشور اسرائیل که در کنار هم در صلح و هماهنگی زندگی می‌کنند. موزامبیک از این راه حل حمایت می‌کند که مورد حمایت همه اعضای شورای امنیت و به طور کلی سازمان ملل است».

وی در پاسخ به سوال ناکامی سازمان ملل در حل مشکلات اوکراین و فلسطین و این‌که آیا این امر اعتبار شورای امنیت به طور خاص و سازمان ملل را به طور کلی خدشه دار نکرده، گفت: «این شکست، اعتبار سازمان ملل به ویژه شورای امنیت را تحت تاثیر قرار نداده، اما این نشان دهنده پیچیده بودن جهان کشور‌های عضو است. سازمان ملل متحد تاسیس شد تا یک نهاد بین المللی باشد. سازمان ملل متحد یک سازمان بسیار مهم است و ما نباید فراموش کنیم که این سازمان از طریق قطعنامه ۱۵۱۴ (۱۹۶۰) به استعمار زدایی کمک کرد، که یک نقطه عطف تاریخی در نظر گرفته می‌شود و به رهایی ما از استعمار کمک کرد. بنابراین، ما باید سازمان ملل را بر اساس مجموع دستاورد‌های آن در طول سال‌ها قضاوت کنیم».

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *