خانه حقوق | Khaneye Hoghogh
0

رسیدگی دادگاه فدرال عراق به درخواست انحلال پارلمان به تعویق افتاد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، دادگاه عالی فدرال (عالی‌ترین نهاد قضایی) عراق امروز پنجشنبه صدور حکم دعوی مربوط به انحلال پارلمان را به تعویق انداخت.

یک منبع قضایی به پایگاه خبری شفق نیوز گفت که دادگاه فدرال جلسه خود را درباره دعاوی انحلال پارلمان به زمان دیگری موکول کرد و این حکم چهارشنبه آینده صادر خواهد شد.

قرار بود دادگاه فدرال حکم خود را درباره این دعوی، روز گذشته (چهارشنبه) صادر کند، ولی اعلام شد که این حکم امروز پنجشنبه صادر خواهد شد.

پیشتر سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر در پیامی از دستگاه قضایی برای مداخله جهت انحلال پارلمان طی یک هفته درخواست کرده بود.

پیش از این شورای عالی قضایی عراق ضمن رد درخواست صدر برای مداخله جهت انحلال پارلمان این کشور، تأکید کرد که امکان مداخله شورا در این زمینه وجود ندارد.

شورای عالی قضایی عراق افزود که سازوکار انحلال پارلمان در ماده ۶۴ قانون اساسی ذکر شده است.

شورای عالی قضایی عراق همچنین تأکید کرد که پارلمان با اکثریت مطلق اعضا تنها از دو طریق می‌تواند منحل شود؛ نخست به درخواست یک سوم اعضای پارلمان و دوم به درخواست نخست وزیر و موافقت رئیس جمهور.

این در حالی است که روز دوشنبه پس از اعلام کناره‌گیری رهبر جریان صدر از سیاست، حامیان این جریان در منطقه سبز در دسته‌های پراکنده در خیابان‌های مختلف به راه افتادند و وارد ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی عراق شدند.

پس از تداوم اغتشاشگری آشوبگران حامی جریان صدر در بغداد و ورود گروه نظامی «سرایا السلام» وابسته به این جریان به درگیری‌ها، حملات راکتی و تیراندازی‌ها در نزدیکی منطقه سبز آغاز شد.

جریان صدر از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات در عراق وا داشته و این افراد تا پیش از سخنرانی اخیر رهبر جریان صدر با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداختند.

سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر عراق، روز سه‌شنبه با حضور در یک نشست خبری در محل اقامتش در نجف اشرف، به ناآرامی‌ها و درگیری‌های خونین در عراق واکنش نشان داد و گفت که اگر در عرض ۶۰ دقیقه خارج نشوید، از جریان صدر خارج خواهم شد».

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *