خانه حقوق | Khaneye Hoghogh
0

درباره وکیل اتفاقی چه می دانید؟ وکیل اتفاقی چه شرایطی دارد؟

درباره وکیل اتفاقی چه می دانید؟ وکیل اتفاقی چه شرایطی دارد؟

مطابق قانون اگر کسی در دادگاه اقامه دعوا کند و یا اینکه بخواهد در دادگاه از خود در مقابل ادعا و شکایت دیگری دفاع کند؛ باید یا خود وی در دادگاه اقدام کند و یا شخصی که پروانه وکالت دادگستری دارد و غیر این دو مورد ممکن نیست.

به همین خاطر قانون برای کسانی که امکان گرفتن وکیل را از نظر مالی ندارند نهادی را پیش بینی کرده که افراد فاقد تمکن مالی، اقدام به گرفتن وکیل کنند از طرفی دیگر این امر را در نظر داشته که ممکن است افرادی سواد حقوقی داشته باشند اما پروانه نداشته باشند لذا در موارد خاص هم اجازه ورود و دفاع را در دادگاه به آنان داده است. در ادامه بیشتر راجع به این موضوع سخن خواهیم گفت.

وکیل اتفاقی کیست؟

فرض کنید یکی از نزدیکان و اهالی خانواده شما دانش حقوقی دارد و برای شما هم از طرفی دعوای حقوقی پیش آمده است.

قانون اجازه می دهد افرادی که دانش حقوق دارند برای فامیل نزدیک خود به صورت موردی و اتفاقی در آن پرونده وکالت کنند. لذا وکالت شخص در این مورد مختص همان دعوا و پرونده خواهد بود و در غیر آن حق دخالت ندارد.

پس همانطور که اگر شما از نظر مالی نتوانید وکیل بگیرید می توانید از کانون وکلا تقاضای وکیل معاضدتی کنید همچنین می توانید در این مورد بخواهید که کانون اجازه بدهد یکی از فامیلها و اقربای شما که دانش حقوقی دارد پرونده شما را دنبال کند که این مورد را وکیل اتفاقی می نامند.

شرایط وکیل اتفاقی

گفتیم که وکیل اتفاقی شخصی است که دانش حقوقی دارد اما پروانه و مجوز وکالت ندارد در این جهت می تواند در مواردی برای فامیل های نزدیک خود وکالت کند.

باید دانست که برای وکالت اتفاقی فرد ابتدائا باید دانش حقوقی داشته باشد و مورد دیگر اینکه برای نزدیکان خود تقاضای انجام وکالت بدهد. منظور نزدیکان درجه ۱ و ۲ و۳ مانند پدر و مادر و خواهر و برادر و عمو و دایی و عمه و خاله است و برای نزدیکان دور این کار امکان پذیر نیست.

گرفتن وکالت اتفاقی برای ۳ بار در سال ممکن است یعنی فرد می تواند ۳ بار در سال وکالت اتفاقی انجام دهد.

مدارک لازم برای وکیل اتفاقی

ابتدائا فرد باید درخواست خود را به کانون وکلای مرکز استان خود ارائه دهد و دانش حقوقی او برای کانون احراز شود. همچنین لازم است که کپی مدارک شناسایی خود و مدارک موکل یا موکلان خود را ضمیمه کند به طوری که اثبات کننده قرابت وی با موکل باشد.

مدرک دیگر داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از آن است. سند مرتبط با طرح دعوا مثل اخطاریه و احضاریه دادگاه و فتوکپی مدرک تحصیلی و ۲ قطعه عکس نیز از موارد لازم برای درخواست مزبور است.

تفاوت وکالت اتفاقی با معاضدتی

وکیل معاضدتی وکیلی است که از طرف کانون وکلا برای شخصی که هزینه پرداخت وکیل را ندارد تعیین می شود. باید دانست که وکلا طبق قانون مکلف هستند که در سال مواردی را که کانون به آنها ارجاع می دهند به عنوان وکالت معاضدتی قبول کنند.

اما وکیل یا وکالت اتفاقی برای موردی است که فرد می خواهد یکی از نزدیکانش که سواد و دانش حقوقی دارد اما پروانه ندارد؛ برای وی در دادگاه حاضر شود‌.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *