خانه حقوق | Khaneye Hoghogh
0

خواسته های منطقی ایران در احیای برجام باید رعایت شود / بایدن در حال ادامه سیاست فشار حداکثری است

یوسف عزیزی پژوهشگر سیاست گذاری دانشگاه ویرجینیا تک در گفتگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری دانشجو، درباره سیاست های خارجی ایالات متحده در قبال برنامه هسته‌ای ایران اظهارکرد: تا انتخابات نوامبر آمریکا، شاهد این نخواهیم بود که دولت بایدن بتواند از خواسته‌های فرابرجامی خود کنار بیاید و قصد دارد ایران را در فشار اقتصادی و دیپلماتیک قرار دهد، هرچند که از لحاظ اقتصادی کار سختی در پیش دارد، چون حتی اعمال رشته‌های جدید تحریمی بر ضد ایران، معمولا دوباره بازگو کردن تحریم‌های قبلی از زمان ترامپ است یا تلاش میکنند شاخه‌های جدید دور زدن تحریم را پیدا کنند.

وی در ادامه بیان کرد: فشار حداکثری کنار گذاشته نشده است و همان سیاست را بایدن در حال ادامه دادن است. صرفا در بیان موضوع تغییر ایجاد شده است. راب مالی در جلسه دو هفته پیش سنا اعلام کرد ما حتی یک تحریم دوران ترامپ را برنداشتیم و بیش از ۱۵۰ تحریم جدید روی ایران اعمال کردیم. کشور‌هایی مثل امارات و عربستان، هزینه گزاف رویارویی با ایران را در حتی در دوران ترامپ هم حاضر نبودند بپردازند.

این پژوهشگر اظهار داشت: همه میدانستند که پمپئو دنبال کاندیداتوری است و حتی کمیته‌های خود را نیز تشکیل داده است، ولی بزرگترین مانع خود ترامپ است؛ اگر ترامپ برای ۲۰۲۴ نامزد شود، شانس پمپئو بسیار کم خواهد شد. پمپئو میخواهد خود را به عنوان کاندیدا و بهعنوان جایگزین دولت بایدن، معرفی کند. پمپئو راجع به برجام در مصاحبه با العربیه گفت که دولت جدید که بر کار آمده بود حرف از یک قرارداد قوی‌تر و درازمدت‌تر باشد با ایران میخواهیم ببندیم و نظر پمپئو  یک قرار داد ضعیف‌تر و کوتاه مدت‌تر  و بدتر را در صورت احیای برجام شاهد خواهیم بود. پمپئو در مصاحبه گفته است که در زمان دولت، به ما گفته بودند اگر از برجام خارج شویم، جنگ میشود؛ گفته بودند اگر سفارتمان را از تل آویو به بیت المقدس ببریم جنگ میشود؛ به ما گفته بودند اگر سردار سلیمانی را ترور کنیم جنگ میشود؛ اما ما همه این ۳ کار را کردیم و جنگ نشد و این نشان دهنده ضعف نیرو‌های محور مقاومت است. در حالیکه این سناریو نویسی اصلا واقعیت ندارد و ایران هیچوقت این تهدید هارا نکرده است. خیلی از صحبت‌های سردمداران آمریکایی برای تطهیر خودشان و برای اختلاف افکنی در داخل است لذا باید در کشور مراقب این باشیم که این صحبت‌ها جنبه انتخاباتی دارد و بر مبنای مسائل حقیقی واقع نشده است.

وی در پایان گفت:  ایران از برجام خارج نخواهد شد و دلایل منطقفی برای این امر دارد و تا وقتی که اروپایی‌ها حداقل به صورت ظاهری در آن هستند و یا مکانیسم ماشه را اجرا نکردند، خب دلیلی ندارد ایران از این قرارداد خارج شود. ایران بر طبق بند ۳۶ میتواند بگوید من در برجام هستم و تعهداتم را کاهش میدهم، چون نمیتوانم از آن منافعی که انتظار بوده را از این بگیرم. ایران در این زمینه دستش پر است. ورود آمریکا به بحث احیای برجام، یک خطری دارد و آن هم این است که دولت بعدی آمریکا، اگر جکهوری خواه باشد، این بار اشتباه دفعه قبل را نخواهد کرد؛ یعنی خارج نخواهد شد بلکه مکانیسم ماشه را میتواند اجرایی کند و میداند یک اهرم قوی دارد و قبل از انقضای قطعنامه‌های سازمان ملل بر ضد برنامه هسته‌ای ایران، از مکانیسم ماشه استفاده کند. ایران اگر به کمک بحث دور زدن تحریم‌ها و بحث آزادسازی ارز‌های بلوکه شده و .. طوری بازی کند که از نظر اقتصادی کارت‌های فشار آمریکا را از بین ببرد،   و از نظر دیپلماتیک در این اختلافی که بین قدرت‌های جهانی افتاده، بتواند بین این‌ها خوب بازی کند، میتواند در مقابل فشار‌های موجود، مقاوم باشد و اگر هم قرار است احیای برجام رخ دهد، خواسته‌های منطقی ایران در آن احیای برجام رعایت شود.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *