خانه حقوق | Khaneye Hoghogh
0

حل بحران اوکراین نیازمند آرامش و عقلانیت است/ کشور‌ها با یکدیگر گفتگو کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه تأکید کرد مذاکرات اوکراین و روسیه باید ادامه یابد و حل بحران اوکراین نیازمند آرامش و عقلانیت است

وانگ یی در نشستی خبری گفت: «جهان هنوز از بحران کووید-۱۹ خارج نشده و اکنون با بحران اوکراین مواجه شده است. وضعیت بین‌المللی همچنان رو به پیچیده شدن است و در این برهه حیاتی کشور‌ها باید به‌جای تفرقه با یکدیگر همبستگی داشته باشند و به‌جای درگیری و تقابل، گفتگو کنند».

او در ادامه گفت: «چین به عنوان یک کشور بزرگ و دارای مسئولیت، به ترغیب کشور‌ها به چندجانبه‌گرایی ادامه خواهد داد و با کشور‌های صلح‌طلب و خواستار توسعه بین‌المللی همکاری می‌کند».

در ادامه خبرنگار «رویترز» پرسید: «آیا چین از رفتار روسیه در اوکراین مأیوس نشده است؟ چرا چین این اتفاق را حمله کشوری به کشور دیگر تلقی نکرده و آن را محکوم نمی‌کند؟»

وزیر امور خارجه چین پاسخ داد: «چین مواضع خود را به روشنی بیان کرده است. ما همواره قضاوتی مستقل از وضعیت داریم. آنچه امروز برای حل بحران اوکراین واجب است، آرامش و عقلانیت است و نه تشدید تنش و اقدام در جهت وخامت بیشتر اوضاع. چین معتقد است حل این بحران مستلزم رعایت منشور سازمان ملل و احترام و محافظت از تمامیت ارضی و استقلال تمام کشور‌ها است».

او در ادامه گفت: «در عین حال باید به نگرانی‌های مشروع کشور‌های درگیر توجه شود. باید اختلافات را با استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز، گفتگو و مذاکره حل شوند».

وانگ یی متذکر شد: «جامعه جهانی اکنون دو اولویت را پیش رو دارد. اولویت اول، تسهیل مذاکرات صلح است و چین در این زمینه تلاش‌هایی داشته و ارتباط نزدیکی با طرفین درگیر داشته است. رئیس جمهور شی جین پینگ با ولادیمیر پوتین تماس گرفته و تمایل چین به حل درگیری از طریق مذاکره در اسرع وقت را گوشزد کرد».

وزیر امور خارجه چین افزود: «اولویت دوم، جلوگیری از ایجاد بحران انسانی گسترده است. بدین منظور چین تمایل دارد یک طرح ۶ بندی را پیشنهاد کند. اول اینکه کمک‌های بشردوستانه به‌طور بی‌طرفانه انجام شوند؛ دوم توجه کامل به آوارگان؛ سوم محافظت از غیرنظامیان و ممانعت از بحران انسانی ثانویه؛ چهارم فراهم شدن کمک‌های بشردوستانه مداوم؛ پنجم فراهم کردن امنیت برای افراد خارجی در اوکراین و کمک به خروج ایمن آن‌ها از این کشور و ششم اینکه از نقش هماهنگ‌کننده سازمان ملل برای رساندن کمک‌های بشردوستانه حمایت شود».

وانگ یی درباره ذهنیت جنگ سرد در میان غربی‌ها گفت: «برخی کشور‌های بزرگ به ذهنیت جنگ سرد بازگشته‌اند و این اقدامات موجب افزایش بی‌ثباتی و تفرقه و مشکلات در جهانی شده که خود با چالش‌های متعددی مواجه است. چاره برون‌رفت از این وضعیت، همبستگی و همکاری زیر لوای چندجانبه‌گرایی است. پیش از هر چیز باید صلح تضمین شود، زیرا صلح زیربنای هر شکلی از توسعه است. کشور‌های مختلف باید امنیت مطلق یا امنیت انحصاری را رد کنند».

او در پاسخ به سوالی درباره تأثیر تحولات اوکراین بر رابطه پکن و مسکو گفت: «چین و روسیه هردو عضو دائم شورای امنیت هستند و مهم‌ترین همسایه و شریک راهبردی یکدیگر هستند. روابط ما یکی از حیاتی‌ترین روابط در سطح جهان است و همکاری ما نه‌تن‌ها به سود دو طرف بلکه به سود صلح و ثبات و توسعه جهانی است».

وزیر امور خارجه چین افزود: «با توجه به پیچیده‌تر شدن دورنمای وضعیت راهبردی جهان، همکاری‌های دوجانبه و توافق حسن همجواری میان دو کشور اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند. باید تأکید کنم که روابط روسیه و چین غیرتقابلی بوده و بر اساس هدف قرار دادن هیچ طرف ثالثی نیست».

وانگ یی گفت: «روابط چین و روسیه بر اساس یک منطق تاریخی و پویایی داخلی برقرار است و دوستی دو کشور بسیار مستحکم است و فارغ از وضعیت جهانی، دورنمای خوبی برای همکاری‌های دو کشور وجود دارد».

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *